Kan iedereen zomaar meedoen aan zo’n EK Formula? Ja, dat kan. Plek genoeg. Deelname aan het evenement van zes dagen kost 160 euro.

Daarvoor krijg je een ervaring om nooit te vergeten, een paar feesten, een diner, een mooi evenement T-shirt en meestal nog wat andere leuke goody’s. Om mee te kunnen doen moet je natuurlijk wel een wedstrijdlicentie hebben en aangesloten zijn bij een Nederlandse surfvereniging. Verder eist de organisatie van de deelnemers een geldige WA-verzekering met een minimale dekking van 3 ton. In Italië werd destijds ook een sportverklaring van een dokter gevraagd. Het valt dus allemaal wel mee.

De eerste dag van  het evenement is de Registration Day. Je moet bij de Race Office je deelname bevestigen (legitimatie meenemen) en een bewijs van je geldige WA-verzekering  overleggen. Verder worden op de Registration Day van alle deelnemers de spullen waarmee gevaren wordt (1 board, 3 zeilen, 3 vinnen) door de officials gecontroleerd en geregistreerd.  De serienummers van het board en de zeilen worden genoteerd. De zeilen en de vinnen krijgen een merkteken met een watervaste viltstift. Verder moet je bij de controle ook een goedgekeurd zwemvest laten zien.

Kroatië is erg warm, ook op het water. Omdat er vaak twee wedstrijden back-to-back worden gevaren sta je soms erg lang op het water. Ik neem dus in ieder geval een Camelbag en m’n Surfing Hat mee. Een starthorloge is natuurlijk ook onmisbaar als je scherpe startjes wilt maken.

Verder is het altijd handig om het door het watersportverbond uitgegeven boekje “De regels voor wedstrijdzeilen”  bij je te hebben.  Als je een keer een protest moet indienen - al is het maar voor de verzekering - heb je de regels in het boekje bij de hand, in het Nederlands en Engels naast elkaar. Mijn voordeel is dat ik in mijn jeugd veel wedstrijden heb gezeild. Daardoor zijn de meeste regels voor mij gesneden koek. Ook de verschillende signalen met vlaggen moet je uit je hoofd weten: de uitstelvlag, individuele valse start, algehele valse start, vlaggen voor beperkingen in de laatste minuut voor de start. Ook de vlaggensignalen staan in het reglementboekje uitgelegd.

Als tactische voorbereiding heb ik via Google alvast naar opvallende kenmerken van het omliggende landschap (vooral de bergen) gezocht, die de wind over het water zouden kunnen beïnvloeden. Ook heb ik de foto’s bestudeerd van eerdere surfevenementen in Viganj. Daarmee heb ik een eerste beeld van plekken op het water waar structureel meer wind zou kunnen zitten of gunstige draaiingen. Ik wil al drie dagen voor het evenement in Viganj aan te komen, zodat ik op het water kan checken of mijn veronderstellingen juist zijn.

Kro3Over enkele dagen start het EK Formula in Viganj. Op de eerste dag (maandag  1 september) gebeurd nog niet veel. ‘Arrival en Training’ staan op het programma. Op dinsdag 2 september is van 12 tot 17 uur de ‘Registration’. Vanaf woensdag 3 september om 14 uur gaat het evenement dan eindelijk echt los. Er volgen tot en met zondag 7 september vijf echte wedstrijddagen. Zondags om 19 uur is dan de prijsuitreiking.

Er worden gedurende het evenement maximaal 15 wedstrijden gevaren, met een maximum van 5 races op een dag. Bij meer dan 40 inschrijvers – en dat zal zeker het geval zijn – wordt het deelnemersveld in eerste instantie in tweeën gesplitst, in een ´blauwe vloot´ en een ´gele vloot´. Om het zo eerlijk mogelijk te maken worden de kanshebbers naar de jaarranking evenredig over de beide vloten verdeeld.

Na drie wedstrijddagen (of 7 wedstrijden per vloot) wordt van de gele en de blauwe vloot de beste helft in de Goldfleet geplaatst en de slechtse helft in de Silverfleet. De Goldfleet strijd voor het kampioenschap, waarbij de resultaten uit de eerste helft van het evenement gewoon blijven meetellen. Ook de Silverfleet gaat door met haar wedstrijdreeks.

Een goede start is bij een formulawedstrijd altijd erg belangrijk. Je hebt een waarschuwingssignaal, een vijf minutensignaal, 4 minuten, 1 minuut en het startsignaal. Je moet er voor zorgen dat je - net even beter dan je 40 concurrenten - exact op het startsignaal al planerend over de lijn vliegt. Het is altijd dringen. Je moet dus vastberaden zijn en je niet weg laten zetten.

Ik twijfel nog een beetje of ik in Kroatië mijn favoriete startroutine moet volgen. Laag starten over bakboord levert mij - ook in grote velden - over het algemeen de beste startjes op. Je hebt dan vlak voor het startschot een mooi richtpunt in de vorm van de pin-end boei. In Viganj kon echter een start over stuurboord achter het veld langs wel eens voordeliger uitpakken i.v.m. de winddraaiingen. 

Het goed kunnen omgaan met stress is sowieso één van de interessante aspecten van het wedstrijdsurfen, zeker bij dit soort grote evenementen. Je moet in de aanloop flink gespannen zijn, anders kun je geen topprestatie neerzetten. Maar de spanning mag je ook weer niet verlammen in je beslissingen en handelen. Wat dat betreft heb ik in de afgelopen jaren ook heel veel over mezèlf geleerd tijdens het wedstrijdsurfen.

Kro2De grootste kanshebbers voor het Europees  kampioenschap dit jaar zijn naar mijn mening Ross Williams (GBR-83), Janis Preiss (LAT-23) en natuurlijk onze eigen Casper Bouman (NED-52). Ook de in Polen wonende Steve Allen (AUS-0) zal zeker voorin meestrijden. Maar het is geen ‘open’ kampioenschap, de Australiër kan dus formeel geen Europees kampioen worden.

Ik weet niet of ik in Viganj voldoende tijd en internet heb om dagelijks op het forum wat over mijn ervaringen te melden. Als het niet lukt zal ik na terugkomst in Nederland nog wel iets over mijn ervaringen schrijven. Hou vooral http://www.formulawindsurfing.org/ in de gaten. Op de frontpage zul je het evenement van minuut tot minuut via een live ticker kunnen volgen. Ook worden dagelijks de uitslagen en mooie evenementfoto’s geplaatst.  

Gemaakt voor windsurfers door windsurfers
- Stichting Windsurfing Nederland.